ماشین هوشمند بدون کمک انسان موفق به حل مکعب روبیک شد

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب

یک ماشین هوشمند با حل معمای مکعب روبیک بدون هیچ آموزش انسان شگفتی و پتانسیل قدرتمند دنیای هوش مصنوعی را برای جهانیان به نمایش کشید. آیا نسل جدید از ماشین های هوشمند در حال تولد هستند؟





هوش و مهارت انسان توسط ماشین هوشمند (Machine Smart) به چالش کشیده شده است. تکنیک جدیدی از یادگیری عمیق ماشین و پیاده‌سازی آن باعث شده است، یک ماشین هوشمند با خودآموزی بدون کمک انسان موفق به حل مکعب روبیک شود. این رویداد می‌تواند نقطه عطفی برای رویکردی جدید در مقابله با مشکلات مهم، در علم کامپیوتر باشد. اینکه چگونه می‌شود مشکلات پیچیده را با کمترین کمک حل کرد.

طوفان روبیک و بسیج جهانی برای حل آن

مکعب روبیک (Rubik's Cube) یک پازل سه‌بعدی و مکانیکی است که در ۱۹۷۴ توسط یک معمار اهل بوداپست در مجارستان به نام ارنو روبیک (Erno Rubik) اختراع شد. ارنو سعی داشت، دانشجویان خود را به یک فهم مبسوط از دنیای سه‌بعدی برساند. نتیجه این تلاش ساخت مکعب روبیک بود که در دنیای سرگرمی و دانش طوفانی به پا کرد. ارنو به‌زودی متوجه شد حل مکعب جادویی‌اش از روی شانس و تصادف تقریباً غیرممکن است. یک مکعب روبیک ۳*۳*۳ می‌تواند ۴۳ تریلیون حالت را ایجاد کند. برای حل این مکعب جذاب باید تمام مربع‌های هر وجه به یکرنگ دربیایند. حل همین مسئله به‌ظاهر ساده و جذاب باعث شد، این مکعب یکی از پرفروش‌ترین اسباب‌بازی‌های دنیا لقب بگیرد و با رکود فروش بیشتر از ۳۵۰ میلیون جایگاه ویژه‌ای برای خود دست‌وپا کند. ارنو نیز بعد از یک ماه تلاش، سرانجام توانست راه‌حلی برای مرتب کردن مکعب جادویی ارائه دهد.


دیوید ساینمستر (David Singmaster) یک ریاضیدان متولد امریکا است که در سال ۱۹۸۰ روش حل لایه‌ای مکعب روبیک را بر اساس نظریه گروه‌ها منتشر کرد و از همین زمان بود که مکعب جادویی ارنو به نام مکعب روبیک معروف گشت. بعدازآن هم ریاضیدانان و علاقه‌مندان زیادی با انواع متدها و الگوریتم‌ها مکعب روبیک را حل کردند که شاید معروف‌ترین آن روش حل جسیکا فردریک (CFOP) است. البته برای حل مکعب روبیک نیازی نیست ریاضیدان باشید، تفاوت این روش‌های حل در سرعت عمل و به خاطر سپاری حالت‌های مختلف برای به‌زانو درآوردن مکعب روبیک است. مثلاً در روش فردریک شما ابتدا یک وجه مکعب به یک رنگ درمی‌آورید و بعدازاینکه مربع‌های وسط هر وجه نیز به رنگ درست و برابر همان وجه تنظیم شد، وارد مرحله بعدی می‌شوید. همین روش‌های رسیدن از یک مرحله‌به‌مرحله بعد به‌صورت تعدادی الگوریتم در اختیار شما قرار می‌گیرد. یک روش مانند روش فردریک درمجموع ۱۲۰ الگوریتم در اختیار شما قرار می‌دهد و روش‌های دیگری هستند که بیش از ۱۷۰ الگوریتم در اختیار شما قرار می‌دهند تا در هر حالتی از این مکعب روبیک اسیر شدید بتوانید آن را به حالت روز اول و هنگامی‌که خریدید، برگردانید. به‌عبارت‌دیگر شما برای حل هر وضعیت روبیک یک الگوریتم در اختیاردارید. مثال بصری این مفهوم در دنیای اطراف ما درختان هستند. اگر شما سرشاخه‌های یک درخت را در نظر بگیرید و در امتداد آن حرکت کنید به تنه درخت و نهایتاً ریشه درخت می‌رسید. همه سرشاخه‌ها (الگوریتم ها) با هر پیچ و خمی، دیر یا زود شمارا به تنه اصلی درخت می‌رساند. این‌یک مفهوم ساده برای تسهیل در تصمیم‌گیری است که باعث می‌شود همه راه‌ها سرانجام به حل مکعب روبیک ختم شود. حالا برای حل سریع‌تر، هرچه زودتر از سرشاخه‌ها به شاخه اصلی برسید، موفقیت در زمان کمتری نصیب شما می‌شود. عموماً متدهای حل روبیک در پیدا کردن یکی از این شاخه‌های اصلی و هدایت به تنه درخت (حل مکعب روبیک) شکل می‌گیرند.
...
نویسنده : محمد شیخی بازدید : 16 تاريخ : پنجشنبه 31 خرداد 1397 ساعت: 9:35
برچسب‌ها :

close
تبلیغات در اینترنت